Smary i ich zastosowanie
Data publikacji 27 listopada, 2022
Środki smarne używane są dość często dookoła nas. Rodzajów jest dość dużo, a zastosowanie ogromne. Używane są praktycznie w każdej gałęzi przemysłu, nawet w kosmicznym.
Jakie smary istnieją na rynku?
Na rynku dostępnych jest wiele odmian smarów do różnych zastosowań. Jedne z bardziej popularnych to:
- Smar Łt 43 – stosowany najczęściej w łożyskach ślizgowych i tocznych. Preferuje się go w motoryzacji. Używany w samochodach świetnie sprawdza się podczas serwisowania. Wystarcza na długo i zachowuje swoje właściwości przez cały okres użytkowania. Smaruje się nim wszelkie gwinty, przeguby, zawiasy czy zamki.
- Smar grafitowy – to preparat przeznaczony do instalacji elektrycznych. Świetnie przewodzi prąd i chroni kable przed rdzą. Ma on wysoką odporność na obciążenia, dlatego z powodzeniem używany jest przy konserwacji elementów różnych maszyn.
- Smar miedziany – to bardzo znany środek smarny używany we wszelkich łożyskach oraz gwintach. Nakładanie go na połączenia gwintowane sprawia, że spojenie jest niezwykle odporne na wysokie temperatury. Nie topi się i doskonale chroni przed wilgocią.
- Smar litowy – to uniwersalny smar, który pasuje do gumowych uszczelek. Ma właściwości hydrofobowe i radzi sobie z wyższymi temperaturami. Wykorzystywany często do elementów ruchomych i łożysk w środkach transportu.
- Smar silikonowy – zmniejsza tarcie i chroni przed wilgocią. Swoje zastosowanie wykorzystuje w montażu oringów samochodowych. Nie utlenia się oraz wydłuża żywotność smarowanych części.
- Smar ceramiczny – odporny jest na środki chemiczne, sól i wodę. Daje duży poślizg pomiędzy smarowane przedmioty i zabezpiecza elementy metalowe przed korozją elektrolityczną.
- Smar plastyczny – najlepiej sprawdza się w przekładniach wszelkiego rodzaju. Idealnie działa, gdy maszyna pracuje pod dużym obciążeniem i w różnych warunkach atmosferycznych. Niskie temperatury nie stanowią dla niego problemów. Dobrze współpracuje z łożyskami.
Jak nakładać smar do łożysk?
Używanie smaru w łożyskach jest powszechną praktyką. Nie pamiętanie o tym zabiegu może doprowadzić do zapieczenia łożyska i jego uszkodzenia. Wtedy należy wymienić całą zużytą część. Aby dobrze nasmarować łożysko, należy najpierw wyposażyć swój warsztat w odpowiedni rodzaj smaru, który dostępny jest w https://sklepsmary.pl/. Kolejnym krokiem jest dokładne wyczyszczenie łożyska ze starego zużytego smaru. Można w tym celu użyć specjalnych preparatów lub środków czyszczących. Po wysuszeniu nakłada się smar do łożysk. W zależności od rodzaju łożyska, można to robić ręcznie lub za pomocą specjalnych narzędzi typu smarownica ciśnieniowa.