Jak i gdzie sprawdzić awarię prądu?
Data publikacji 29 listopada, 2021Brak energii elektrycznej to duży problem. Gdy w Twoim domu, mieszkaniu albo firmie wyłączył się prąd, zobacz, co możesz zrobić. Jak określić przyczynę braku prądu w budynku? Jak postępować w przypadku pojawienia się przerwy w dostawie energii elektrycznej? Gdzie sprawdzić awarie prądu? Oto najważniejsze informacje, które warto znać!
Brak prądu w domu – co zrobić?
Energia elektryczna używana jest obecnie do zasilania wielu urządzeń, także używanych przez nas całą dobę. Jej brak jest zatem sporym kłopotem, który może mieć także poważne skutki.
Gdy w Twoim domu dochodzi do przerwy w dostawie energii elektrycznej, może mieć ona różne przyczyny, które będą wpływały także na dalsze możliwości postępowania. Gdzie sprawdzić awarie prądu?
Najczęstsze przyczyny braku prądu:
– Wybicie bezpieczników w domu – najczęściej jest to efekt zbyt dużego obciążenia instalacji lub niesprawnych urządzeń elektrycznych.
– Awaria instalacji elektrycznej w domu – może mieć różne powody, na przykład uszkodzenie mechaniczne instalacji i jej przerwanie, przepalenie bezpiecznika.
– Awaria sieci energetycznej – awaria, której przyczyna znajduje się poza budynkiem, na przykład jest efektem usterki sieci, trudnych warunków atmosferycznych.
– Planowane wyłączenie – prowadzone jest wtedy, gdy operator systemu dystrybucyjnego wykonuje prace w sieci energetycznej i wyłącza ją na określonym obszarze.
– Brak zapłaty za rachunek za energię – dostawca energii może wtedy odciąć ją w domu. Uregulowanie zaległości pozwala na ponowne włączenie prądu. W przypadku liczników przedpłaconych przyczyną może być wyczerpanie się środków.
Jak sprawdzić, dlaczego doszło do awarii prądu?
Awaria prądu może mieć zróżnicowane przyczyny. Mogą dotyczyć zarówno instalacji elektrycznej w domu, jak i sieci energetycznej, którą dostarczany jest on do budynku. Jak i gdzie sprawdzić awarie prądu?
Gdy w domu nie ma prądu, a bezpieczniki są wyłączone, ponieważ doszło do ich wybicia, należy włączyć je z powrotem. Jeżeli są włączone, a prądu dalej nie ma, przy czym rachunek został opłacony w terminie i nie było planowanych wyłączeń, wtedy należy sprawdzić, czy prąd jest dostępny w okolicznych budynkach, mieszkaniach.
Jeśli prądu nie ma w innych lokalach, wtedy prawdopodobnie awaria dotyczy sieci energetycznej, natomiast wtedy, gdy inne lokale mają zasilanie, przyczyną zwykle jest usterka instalacji w danej nieruchomości.
Gdzie sprawdzić awarie prądu oraz planowane wyłączenia? 5 opcji
W przypadku, gdy przyczyna braku dostawy prądu nie leży po stronie właściciela lokalu, można samemu uzyskać informacje, jak do niej doszło. Gdzie sprawdzić awarie prądu oraz planowane wyłączenia?
Gdzie sprawdzić awarie prądu? Strona internetowa operatora
Obecnie informacje dotyczące zgłoszonych awarii oraz planowanych prac w sieci powodujących jej wyłączenie można znaleźć bezpośrednio na stronie internetowej swojego operatora energetycznego.
Aby znaleźć te informacje, wystarczy wejść na stronę operatora, a następnie wybrać zakładkę z awariami i planowanymi wyłączeniami. Potem należy wybrać lokalizację, aby sprawdzić, czy na danym terenie występuje przerwa w dostawie prądu.
Gdzie sprawdzić awarie prądu? Aplikacja mobilna operatora
Gdy operator ma własną aplikację mobilną, wtedy informacje na temat wyłączeń i awarii można sprawdzić za jej pośrednictwem. Po zalogowaniu się na swoje konto klienta aplikacja może także przekazywać powiadomienia o braku prądu w okolicy użytkownika.
Gdzie sprawdzić awarie prądu? Infolinia operatora
By dowiedzieć się więcej o przyczynie braku prądu, można zadzwonić na infolinię swojego operatora.
Gdzie sprawdzić awarie prądu? Strony internetowe ze spisem awarii i wyłączeń
W sieci działają także strony WWW, na których można znaleźć aktualne informacje dotyczące awarii i wyłączeń różnych operatorów działających na terenie całego kraju.
Gdzie sprawdzić awarie prądu? Serwisy społecznościowe
O problemach w dostawie prądu można dowiedzieć się więcej w serwisach społecznościowych, między innymi na stronach operatorów czy na lokalnych profilach.
Jak zgłosić awarię prądu?
Gdy zauważono przerwę w dostawie prądu, a jej przyczyną nie jest usterka domowej instalacji, warto ją zgłosić.
Awarie prądu zgłasza się pod numerem alarmowym 991 – jest to numer pogotowia energetycznego. Numer ten dostępny jest całodobowo dla wszystkich mieszkańców kraju.
Operatorzy energetyczni umożliwiają także zgłoszenie awarii pod swoimi numerami telefonów – można znaleźć je online.